۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۶

صالحی امیری مطرح کرد؛

رایزنی برای بازگرداندن همه الواح هخامنشی به صورت یکجا

رایزنی برای بازگرداندن همه الواح هخامنشی به صورت یکجا

وزیر میراث فرهنگی گفت: مذاکره برای بازگشت بقیه الواح در حال انجام است. هیچ مانعی نداریم باید مسیر را هموار کنیم تا بقیه الواح هم برسد؛ قرار شد رایزنی در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در حاشیه رونمایی از الواح گلی به خبرنگاران گفت: امروز ریاست جمهوری به همراه جمع زیادی از فعالان میراث فرهنگی و گردشگری به موزه آمد و نشست دو ساعته با صاحبان سرمایه داشت. ماحصل این گفتگو در سه حوزه نشان داد که تاکید ریاست جمهوری بر این بود که ظرفیت تاریخی و تمدنی و ایرانی در آموزش و پرورش تدریس شود تا احساس غرور و تعلق به وطن را در آنها تقویت کنیم.

وی گفت: صنایع دستی ۲۳۴ میلیون دلار درآمد دارد در چنین وضعیتی نیازمند تحول در صنایع دستی است. باید موانع صادرات را برداریم تا صنایع دستی به بیرون از مرزها برود.

وی ادامه داد: هفته قبل با وزرای گردشگری گرجستان، ازبکستان، عراق و عربستان گفتگو کردم که سازنده بود روزهای ۹ تا ۱۱ آبان در یزد میزبان کشورهای acd خواهیم بود بنای ارتباط با کشورهای خلیج فارس و قفقاز را داریم همچنین اراده وزارت میراث فرهنگی در مجموع برای باز کردن مسیر و ارتباطات بیشتر است.

وی افزود: اتفاق مهمی که افتاد این بود که ایران توانست با مسیر حقوقی و اخذ مالکیت الواح را برگرداند الان مانعی برای پذیرش الواح نداریم ولی تحریم‌ها موانع ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: اثبات حقوقی اینکه الواح برای ایران هست توسط دانشگاه شیکاگو پذیرفته شده است اکنون پذیرش الواح تدریجی صورت می‌گیرد همچنین مذاکره برای بازگشت بقیه الواح در حال انجام است. هیچ مانعی برای دستیابی به الواح نداریم باید مسیر را هموار کنیم تا بقیه الواح هم برسد؛ قرار شد رایزنی شکل بگیرد و همکاران ما در سفارت ایران در سازمان ملل سرعت بازگشت را تسریع کنند.

وی گفت: در مدتی که در این وزارتخانه هستم هر گونه حرکت خارج از قوانین جاری انجام شود؛ اولین اقدام تذکر به استاندار بوده است و شکایت حقوقی به قوه قضائیه انجام دادیم. هیچ اقدام غیرقانونی نیست که واکنش مستقیم به دستگاهی را نداشته باشد. همچنین پیگیری موضوع میدان مشق یکی از اهداف وزارت میراث فرهنگی است اما موانعی وجود دارد امکان دادن وعده زمان بندی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

وی افزود: بنا داریم سرعت تکمیل پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را در مذاکره با رئیس بانک مرکزی که چند روز گذشته انجام شد؛ افزایش دهیم. در این زمینه لازم است تا جلسات جدی با سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های مرتبط نیز داشته باشیم. در این راستا رئیس جمهور تاکید داشت که سرمایه گذاران با معاون اول جلسه‌ای برگزار کنند.

کد خبر 6250788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha